Editura Cartier
Luni, 27 Martie 2017
 
Colecții

Colectia CARTIER C(art)ier

Teatrul Național din Chișinău este opera de cultură realizată în urma actului Unirii de la 1918. În virtutea unor circumstanțe istorice cunoscute (înfrângerea Germaniei, prăbușirea imperiului Austro-ungar, săvârșirea revoluției bolșevice din Rusia), Chișinăul a avut șansa de a reconectat unui spațiu românesc, în plină efervescență, al mișcărilor cultural-artistice animate de ideea coeziunii naționale și a sincronizării cu tendințele europene de modernizare. La inițiativa unui grup de intelectuali și oameni politici ai timpului (N. Alecsandri, Z. Arbore, S. Niță, I. Inculeț, Pan Halippa, Șt. Ciobanu), susținuți de elanul și acțiunile unor actori, regizori, pictori și scriitori notorii (C. Mărculescu, Gh. Dimitriu-Mitu, O. Goga, V. Eftimiu), în Basarabia, la 1921, s-a în ințat primul Teatru Național românesc, care, mai bine de un deceniu, s-a edificat într-o instituție de cultură cu o prezență scenică remarcabilă. 
În intenția de a aduna materiale pentru un muzeu al Teatrului Național la Chișinău, am ajuns la Arhivele Naționale ale României, în fondurile cărora știam că se păstrează mai multe documente care con rmă și ilustrează eforturile de creare și menținere a unei scene românești de anvergură
Petru Hadârcă
512 pag. Format 160x200. Legat. ISBN 978-9975-86-112-0


O cronică
Apariția teatrului românesc în Basarabia a fost un fenomen întârziat. 
Inițial, pe plaiurile noastre au poposit trupe teatrale rusești, ucrainene, poloneze, franceze, germane și abia în anii ’40 ai secolului XIX a venit prima echipă de actori de peste prut, în frunte cu celebrul Matei Millo.
A fost o experiență șocantă pentru publicul basarabean care se obișnuise deja cu gândul că limba română nu mai avea întrebuințare în statul rus.
Iurie Colesnic

512 pag. Format 160x200. Legat. ISBN 978-9975-86-132-8


Magia mesajului simbolic
"Încă din secolele XV-XVII Europa se pomenește inundată de covoarele orientale. Conform opiniei majorității specialiștilor, la baza decorului acestora se află o cultură străveche, nomadă. S-a făcut așa că, pe parcursul secolelor, covoarele orientale au devenit chiar o estetică a ambientului european. În aceste condiții, involuntar se pune problema dacă însăși Europa a mai păstrat pe undeva propria-i tradiție ornamentală, atât de bogat prezentă în străvechea cultură a neoliticului și eneoliticului european. Și chiar dacă această tradiție s-a păstrat pe undeva, am fi foarte curioși să aflăm cam ce prezintă ea, această tradiție, atât sub aspect estetic, cât și sub aspect conceptual-filozofic.
Se pare că un răspuns surprinzător și destul de adecvat la această întrebare și la multe altele, fără anumite așteptări preconcepute, l-am sesizat în cele două decenii de studiu asupra decorului enigmaticelor și practic necunoscutelor încă în Europa covoare vechi românești basarabene. Concluzia este că Europa nu-și cunoaște încă pe deplin propriile valori istorice spirituale și e foarte posibil ca această carte să acopere cel puțin una din petele albe existente încă în istoria spiritualității românești și europene."
(Gheorghe Mardare)
336 pag. Format 205x260. Legat. ISBN 978-9975-86-095-6


"Poate vei găsi că e un senti­mentalism de rău gust și nelalocul lui de a-ți afișa astfel numele în public. Dar pentru o viață în­treagă de suferinți și chinuri, jertfă alături de mine, acesta e singurul omagiu ce ți-l pot aduce. Când, tânără, aproape copilă, te-ai des­părțit de ai tăi și ai plecat din ținutul Chiși­nău, spre a căuta sub un cer senin și dușmănos, pe țărmurile Ocea­nului Înghe­țat, pe un osândit, pe un izgo­nit din viața civili­zată, vechiul tova­răș al jocurilor de copilărie – atunci n-ai putut nădăj­dui că vor veni zile mai fericite. Acum când, se pare că vântul soartei începe să bată în altă parte, primește, fără a te su­păra, această dedicație." 
C.G. Stere, 1897
576 pag. Format 200x165. Legat. ISBN 978-9975-86-064-2


Dincolo de oraşul marilor clădiri, dincolo de celebrele conace şi vile pe care le înalţă oamenii bogaţi din Republica Moldova, există un alt Chişinău, nevăzut, neauzit, dar intuit de acei care iubesc trecutul şi mult regretat de cei care cred că frumuseţea este eternă, iar arhitectura este una din matricele care pot păstra această frumuseţe, dăruindu-i eternitatea.
Sunt convins că chiar în aceste clipe undeva pe birourile funcţionarilor de la primărie sunt semnate şi contrasemnate documente care vizează soarta puţinelor clădiri care au supravieţuit celor două războaie mondiale şi marii noastre indiferenţe. Dar tot noi vom fi acei care într-o zi vom fi nevoiţi să spunem cinstit că am fost nepăsători față de patrimoniul nostru cultural, şi abia atunci vom aduna toate cioburile, vom aduna toate fărâmele de poze şi vom tipări un album care probabil aşa se şi va intitula:  Necunoscutul Chişinău.
Anticipăm acea tristă situație și propunem cititorului un Chișinău
al nostru, necunoscut...

 
632 pag. Format 200x165. Legat. ISBN 978-9975-79-999-7

2 3 4 5 


 
Oferta Romania
Oferta R. Moldova


 

 

© 2007-2017 Design: Editura Cartier, Web Hosting si CMS: Adpixel